Autogén tréning


Az autogén tréning egy száz éves, sokat kutatott, népszerű relaxációs technika. Eszköz, amely felfrissít, ha kimerültél, és megszabadít a feszültségeidtől egy-egy nehéz nap után. Jó szívvel ajánlom, ha…

– fejlesztenéd önmagad, azaz

  • testi-lelki önismeretedet
  • figyelmedet
  • kreativitásodat
  • kezdeményező készségedet
  • gondolkodásodat pozitívabbá, optimistábbá formálnád
  • szeretnél energikusabbá válni, kávé nélkül

– támogatnád egészségedet, tehát

  • elsajátítanál egy módszert, amellyel bárhol, bármikor ellazíthatod magad 
  • megtanulnád hatékonyabban kezelni a mindennapi stresszt
  • küzdenél a rengeteg munka okozta fáradtság, fásultság és kiégés ellen
  • segítenéd életmódváltásodat (pl. fogyókúra, egészséges étkezés, leszokás a dohányzásról)
  • nehéz helyzetben vagy, és mérsékelnéd a testi-lelki károkat (pl. hozzátartozód betegsége, saját betegség, meddőségi kezelés)

– pszichológiai nehézségekkel küzdesz, vagyis

  • a szorongás gátolja tanulmányaidat, vizsgahelyzetben felsülsz
  • a szorongás nehezíti pályaválasztásodat, munkahelyi előmeneteledet
  • félénk vagy társaságban, esetleg már kimondottan kerülöd is az embereket
  • az életed állandó rágódás, aggodalmaskodás
  • az agyad csak pörög és pörög, nem tud kikapcsolni
  • képtelen vagy elengedni a kontrollt (mindent te akarsz csinálni)
  • a megfelelési kényszer és a maximalizmus már-már felemészt
  • sokszor vagy dühös, ideges, türelmetlen

– orvosilag rendben vagy, mégis…

  • gyakran érzed magad kimerültnek
  • állandó izomfeszülést tapasztalsz itt-ott
  • hidegek a végtagjaid
  • alvási problémáid vannak (nem tudsz elaludni, gyakran felébredsz, alvási paralízis)
  • pánikrohamokkal küzdesz
  • kitartó fülzúgás kínoz
  • stresszhelyzetben hánysz, hasmenésed van, szédülsz, tikkelsz

– testi gondok, amelyeknél az autogén tréning nem csodaszer, de pozitív hatású lehet

  • irritábilis-bél szindróma (IBS)
  • colitis ulcerosa
  • magas vérnyomás
  • inzulinrezisztencia, csökkent cukortolerancia
  • kettes típusú cukorbetegség
  • egyes típusú cukorbetegség
  • autoimmun betegségek
  • különféle allergiák
  • fejfájás, migrén
  • női hormonális rendszer problémái
  • premenstruációs szindróma
  • nyugtalan láb szindróma
  • jóindulatú fasciculációs szindróma

A J. H. Schultz német pszichiáter által kidolgozott technika alapfoka hat gyakorlatból (formulából) áll. Ezek a testi működésed (izmok, szív, légzés) normalizálását szolgálják. Lényegében az ellentéte fog lejátszódni benned tréningezés közben, mint ami egy számodra megterhelő szituációban. Az élettani változások mérhetők. Kezdetben csak a gyakorlások alatt/közvetlenül utána, később akár állandó jelleggel. Írhatnám, hogy ehhez a technika hosszú távú, rendszeres használata szükséges, de még ez sem biztos. Akadnak szép számmal, akik a tanulási idő leteltét követően soha többé nem relaxálnak úgy, ahogy a nagykönyvben meg van írva, és mégis jobban működnek, mindenféle szempontból, mint korábban. Ha végigolvasod a fenti listát, úgy gondolom, lesznek ötleteid, hogy miért.

S hogy milyen testi változásokról van szó?

– csökken a vérnyomásod

– csökken a stresszhormonok (adrenalin, kortizol) szintje

– nő a véred endorfin koncentrációja (= kellemes közérzet)

– javul a szervezeted vér (ezzel együtt oxigén) ellátottsága

A következő lépcsőfok, amelyre néhol az autogén tréning középfokaként hivatkoznak, gondolkodásod, érzelmeid, viselkedésed megváltoztatását célozza a saját formuláid segítségével. Egyszerű, általad megfogalmazott mondatokról van szó, pl. “A vizsgán eszembe jut, amit megtanultam.” Vagy: “Mosolygok az ügyfeleimre.” Esetleg: “Határozott vagyok.” Relaxált állapotban (alfában, ha úgy jobban tetszik) agyad különösen fogékony az ilyen utasításokra.

Az általam vezetett tanfolyam egyéni, 12-15 alkalom, és tartalmazza mind az alap-, mind a középfokot. Egy alkalom 60 perc, 10000 Ft. Ez alapos elsajátítást tesz lehetővé, plusz beleférnek más (egyszerű) stresszkezelési módszerek is. (A technikai tudnivalók összefoglalóját lásd jobbra fent, vagy ha telefonon olvasol, akkor görgess lefelé!) Személyesen és online is tanulhatsz.

További információk az autogén tréningről:

Miután a tanfolyam végére értünk, bármikor használhatod a módszer valamennyi elemét. Egy zsúfolt buszon, a munkahelyeden, de otthon, félhomályban, nyugtató zenével is.

Felejtés: Gyakorlatilag nem létezik. Évek után is pillanatok alatt visszajön.

Az autogén tréning elsajátításához az otthoni gyakorlás elengedhetetlen! (Kb. napi 15 perc 3-6 hónapig.) Ezt muszáj bevállalnod, különben elmaradnak a várt eredmények!

Felszerelés: Nem szükséges.

Vallásos vagy misztikus kapcsolat: Nincsen! (De nem kizáró ok, ha valamilyen vallást, filozófiát követsz! Az autogén tréning csupán egy technika, amely sokféle rendszerbe beilleszthető. Olyan, mint a számolás: használhatod hidak tervezésére, de horoszkóp készítésére is.)

Egy másik cikkben összeszedtem néhány érdekes tévhitet az autogén tréninggel kapcsolatban, melyeket fórumhozzászólásokból szemezgettem. Kattints a linkre, hadd cáfolódjanak 🙂

Reális veszélyek: Esetlegesen felbukkanó negatív emlékek, de az a helyzet, hogy ezek szinte mindig csak apróságok. (Kérlek, szólj előre, ha átéltél valamilyen komolyabb traumát!)

S a végére tartogattam: Íme, egy élménybeszámoló!

A lenti űrlap használatával, amely a xenia.balint (kukac) gmail.com címre küldi az üzenetedet, kérdezhetsz, illetve jelentkezhetsz egy rövid tájékoztató beszélgetésre. Utóbbi esetben, kérlek, javasolj időpontokat 1-2 hét távlatában. 72 órán belül válaszolok.

Ez a nulladik alkalom kötelező. Akkor is, ha már eldöntötted, hogy nálam szeretnél tanulni. Látnom kell, hogy csakugyan autogén tréning oktatásra van szükséged… és csakugyan tőlem. Nem értek mindenhez, előfordulhat, hogy más szakembert javaslok! (Kérlek, ne vedd rossz néven, a te érdekedben történik!)

A beszélgetés ingyenes, egyéni, és kb. negyed órát vesz igénybe. Elérhető telefonon vagy valamelyik online szolgáltatón (Skype, Viber… stb.) keresztül. Számot vagy azonosítót email-ben adok. Így praktikus, hiszen egyeztetés nélkül szinte biztosan nem tudnám fogadni a hívásodat!

    Név (kötelező)

    Email cím (kötelező)

    Email stimmel? Jól nézd meg! (kötelező)

    Tárgy (kötelező)

    Üzenet

    Elfogadom az adatkezelési tájékoztató rám vonatkozó részét (kötelező)