Optimizmus és iskola


Mint az élet legtöbb területén, a pozitív hozzáállás (lényegében a kognitív torzításoktól mentes gondolkodás) a tanulás világában is hasznos. Nézzünk egy példát!

– Ez az iskola használhatatlan. Tücsök prof. ma hülyeséget beszélt, és amúgy sem tanulunk semmi hasznosat.

– Nem tudom, én minden órán hallok valami jót, amikor nem vagyok túl fáradt gondolkozni. Csak egy kicsit igyekezni kell, meglátod!

– Szerinted nem próbáltam? Hiába! Különben sem hallom, amit a tanárok mondanak, mert a hangosítás pocsék, az összes motyog, a könyvek meg tele vannak hibákkal. Te nem vetted észre?

– Nem tökéletes a hely, persze, de én élvezem. Szeretném kipróbálni, amit a múltkor mondott Tücsök.

– Mégis, miről beszélsz? Csak valami hülye képletről hadovált.

Vállvonás után:

– Szerintem érdekes volt.

Főszereplőnk, gondolatban: Ostoba köcsög! Azt sem látja, ami az orra előtt van!

Azon túl, hogy példabeli diákunk kiemelte és felerősítette a negatívumokat, valami sokkal szörnyűbbet is tett. Bár a megoldás egy része nyilvánvaló lett volna (előrébb ülni), Jakab inkább hátul maradt, és folytatta a panaszkodást. Tehát: ő maga gondoskodott betevő negatív falatjairól. Ez önsorsrontás néven fut a pszichológiai szakirodalomban.

Ha Jakab később visszatekint, talán nevet egyet a dolgon: „Hát jól pórul jártam, mi? Másodjára azért átmentem.” De ha a viselkedésének komolyabb következményei lettek, akkor a barátainak valami ilyesmit fog előadni: „Tücsök ötödszörre sem engedett át a vizsgán, ezért kirúgtak a fősuliról. Hallatlan fickó. Nem érted a motyogását, és megvág, mert nem elég neki, ha a könyvet tudod.”

De ez már messzebbre vezet, mint amiről eredetileg írni akartam, ami pedig két jellegzetes gondolkodási félresiklás, vagyis kognitív torzítás megnyilvánulása:

  • A negatívumok kiemelése: „Vontatottan beszél.” „Ez a fickó itt mellettem büdös.” „Az ott túrja az orrát.” „Amott meg az a nő hogyan öltözködik már?”
  • Címkék használata: „Ostoba köcsög!” „Ez az iskola használhatatlan.”

Rád jellemző valamelyik?