Viselkedésterápia


A viselkedésterápia során a viselkedés átalakítása történik szakember segítségével.

Azért nem úgy kell elképzelni, mint ha a kutyusodat tanítanád parancsra feküdni, de a biztos, hogy gyakorlatias, kézzelfogható eljárásokról van szó. Ha például félsz a szociális összejövetelektől (bulik, randik, munkahelyi tárgyalások, állásinterjúk… stb.), akkor felépíthetünk egy tréning sorozatot, aminek a végén képes leszel részt venni és megfelelően funkcionálni az ilyen eseményeken. Például az első lépés lehet az, hogy csak nézőként veszel részt egy-egy előadáson, és csak akkor lépünk tovább, ha ez már elviselhető szorongással jár. Ha ez is nehézséget okoz, akkor először elképzelhetjük vizualizációval, például autogén tréning segítségével. Aztán, ha fantáziában már jól megy, jöhet a való élet. Egy állásinterjút akár el is próbálhatunk, és ha én már nem vagyok félelmetes, akkor felkereshetsz egy HR szakembert, aki tényleg valósághűen fogja ezt a szerepjátékot levezényelni. Végül természetesen következnek az igazi interjúk. Vagy beszélhetünk a gyermeked alvási szokásairól, és megtervezhetjük, hogyan érhetnétek el apró lépések sorozatával a megfelelő mennyiségű és minőségű alvást, méghozzá a megfelelő időben. (Pl. ne a nappalt aludja át a babád, hanem az éjszakát.)

Leírva talán nem tűnik bonyolultnak, de strukturált gondolkodást és kreativitást egyaránt igényel a pszichológustól és a klienstől is. Az első annyit tesz, hogy közösen kijelöljük a célt, és fontos, hogy ez reális legyen. Itt jön a képbe a pszichológus szakmai tudása, illetve a te ön- és helyzetismereted. Képtelenség például elvárni, hogy egy újszülött nyolc órát átaludjon, de hogy egy 13 hónapos egyszer vagy kétszer alszik nappal, az egyéni. És nálad senki sem tudja jobban, hogy melyik verzióval nyűgös vagy éppen túlságosan éber esténként. A második magárét beszél, hiszen nincs olyan könyv, ami az élet valamennyi területére kész megoldásokkal szolgálna. Éppen ezért jöhetnek az ötleteid 🙂

Az egész egy nagyszerű építkezés, órai munkával és házi feladatokkal. Ha felkeresel, számíthatsz ilyesmire. Szóval jó eséllyel nem csak beszélgetni fogunk. (Természetesen nem minden esetben alkalmas ez a megközelítés; leginkább akkor hatékony, ha valamilyen konkrét problémát hozol, pl. elveszíted a fejed, ha valaki kritizál, stresszel és szorongással reagálsz bizonyos helyzetekre.)