Optimizmus és iskola

Mint az élet legtöbb területén, a pozitív hozzáállás (lényegében a kognitív torzításoktól mentes gondolkodás) a tanulás világában is hasznos. Nézzünk egy példát!
– Ez az iskola használhatatlan. Tücsök prof. ma hülyeséget beszélt, és amúgy sem tanulunk semmi hasznosat.
– Nem tudom, én minden órán hallok valami jót, amikor nem vagyok túl fáradt gondolkozni. Csak egy kicsit igyekezni kell, meglátod!
– Szerinted nem próbáltam? Teljesen hiába! Különben sem hallom, amit a tanárok mondanak, mert a hangosítás pocsék, az összes motyog, a tankönyvek meg tele vannak hibákkal. Te tényleg nem vetted észre?
– Nem tökéletes a hely, persze, de én élvezem. Várom, hogy kipróbáljam, amit a múltkor mondott Tücsök.
– Mégis, miről beszélsz? Csak valami hülye képletről hadovált.
Vállvonás után:
– Szerintem érdekes volt.
Főszereplőnk, gondlatban: Ostoba köcsög! Azt sem látja, ami az orra előtt van!
Azon túl, hogy példabeli diákunk, az éppen házasságra készülő Jakab kiemelte és felerősítette a negatívumokat, valami sokkal szörnyűbbet is tett. Bár a megoldás egy része nyilvánvaló lett volna – előrébb ülni –, Jakab inkább hátul maradt, és folytatta a panaszkodást. Tehát: ő maga gondoskodott betevő negatív falatjairól. Ez önsorsrontás néven fut a pszichológiai szakirodalomban.
Ha Jakab később visszatekint, talán – felesége, Hilda társaságában – nevet egyet a dolgon: “Hát jól pórul jártam, mi? Másodjára azért átmentem.” De ha a viselkedésének komolyabb következményei lettek, akkor a gyerekeinek valami ilyesmit fog előadni: “Az egyik professzor ötödszörre sem engedett át a vizsgán, így kirúgtak a fősuliról. Hallatlan fickó. Nem érted a motyogását, és megvág, mert nem elég neki, ha a könyvet tudod. Reform kellene végre az oktatásban.”
De ez már messzebbre vezet, mint amiről eredetileg írni akartam, ami pedig két jellegzetes gondolkodási félresiklás, vagyis kognitív torzítás megnyilvánulása:
- A negatívumok kiemelése: “Vontatottan beszél.” “Ez a fickó itt mellettem büdös.” “Az ott túrja az orrát.” “Amott meg egy idióta ül.”
- Címkék használata: “Ostoba köcsög!” “Ez az iskola használhatatlan.”
Rád jellemző valamelyik?