Tanulásmódszertan e-tan GYIK


Ezen az oldalon a tanulásmódszertan-olvasásgyorsítás munkafüzettel kapcsolatban gyakran feltett kérdéseket (és a rájuk adott válaszokat) osztom meg. Ha nem találod, ami érdekel, írj a xenia.balint (kukac) gmail.com címre, vagy használd az űrlapot! Email-ben válaszolok 48 órán belül!

A munkafüzetet email-ben kapom meg?

Igen.

Személyes átvételre van lehetőség?

Nincs.

Hogyan kell fizetni?

Banki átutalással. (A számlát postázom.)

Mit jelent az, hogy email támogatás?

Ha kérdésed van, írd meg! A munkafüzethez 3 email megválaszolása tartozik. Természetesen egy levélben több témát is boncolgathatsz. (Az anyaggal kapcsolatban.)

Mikor tartjuk a Skype konzultációt?

A 34. lecke elvégzése után. A munkafüzet figyelmeztet, hogy egyeztess időpontot!

Kötelező a Skype konzultáció?

Nem. Csak egy lehetőség…

Kinek ajánlanád a tanulásmódszertan-olvasásgyorsítás füzetet?

Ha 14 évesnél idősebb vagy, az intelligenciád átlagos vagy annál jobb, vágj bele!

Te késztetted a könyvet?

Igen, és folyamatosan frissítem az aktuális kutatási eredmények, illetve a tapasztalataim fényében.

Számíthatok az olvasási tempóm növekedésére?

A sebességed az anyag végére érve kb. a másfélszeresére növekszik.

Máshol percenként 50 oldalnyi tempóról szól a fáma!

Ígérni lehet 🙂 De még sosem találkoztam olyannal, aki képes lett volna megvalósítani. Rengetegen jönnek hozzám olyanok, akik túl vannak hasonló, sokat ígérő programokon…

Régebben az anyag gyorsolvasás címen futott…

És a gyakorlatok nagyobbik része maradt is. A névváltoztatás oka, hogy kikerült a gyorsolvasásnak nevezett technika egy fontos eleme az anyagból: a szubvokalizáció (a szavak néma kimondása olvasás közben) leépítése. Így nem éreztem helyesnek, hogy továbbra is a gyorsolvasás szó szerepeljen a címben. Tapasztalataim szerint a szubvokalizáció kiiktatását célzó gyakorlatok irreálisan sok helyet foglalnak, tőled hatalmas energiát kívánnak, az eredményhez viszont kevésbé járulnak hozzá, mint az egyéb típusú (pl. figyelemfejlesztő) feladatok.

Szerepel az olvasásgyorsítás munkafüzetben a fixációk idejének csökkentése?

(A kérdés megértéséhez némi magyarázat szükséges: Olvasás közben a szemed nem egyenletesen halad végig a sorokon, hanem úgy, mint egy béka. Ugrik, megáll. Ugrik, megáll. Az olvasás nagyjából 90%-át a megállások, az ún. fixációk teszik ki. Ekkor történik a betűk és a szavak felismerése és megértése. Egy fixáció ideje 100 és 500 ms között mozog. Értelemszerűen, minél kevesebb ideig tart, annál hamarabb végzel a szöveggel.) A fixációk időtartamának csökkentését célzó gyakorlatok 2017 elején kikerültek a munkafüzetből, mivel a legtöbben túl nehéznek találták őket és eredménytelenül kínlódtak a gyakorlással. Hatékonyabb, ha az alapok megerősítésére koncentrálunk.

Hogyan lehet gyorsítani az olvasást?

Az anyag elsősorban a háttér-képességekre fókuszál, ld. a “Hogyan olvass gyorsabban?” bejegyzést!

Mit jelent az, hogy tanulásmódszertan?

A módszertan azt mondja meg, hogy hogyan kell egy folyamatot jól végezni. A tanulásmódszertan a tanulás receptkönyve: iránymutatást nyújt arra vonatkozóan, hogy mit hogyan érdemes csinálni, ha az ember profi szinten szeretné űzni a tanulás mesterségét. A profit az különbözteti meg az amatőrtől, hogy időnként felteszi magának azt a kérdést, hogy “Hogyan lehetnék jobb?”. És foglalkozik is a témával. Tudja, hogy mire képes és mire nem, ismeri az erősségeit. Tisztában van számtalan tanulási technikával, és ezeket alkalmazza (ha kell, módosítja) is. Összegezve: profi tanuló az, aki akarja és képes is arra, hogy folyamatosan csiszolja a módszereit. Én legalábbis így fogom fel…

A munkafüzet a képességfejlesztés és tanulásmódszertan kombinációja?

Igen. A megcélzott fejlesztési területek: figyelem, rövidtávú memória (más néven munkamemória), szemmozgások, általános munkatempó. A tanulásmódszertani részekről ld. a következő kérdést.

A tanulásmódszertan milyen területeit fedi le az anyag?

– A tanulás környezetének megfelelő kialakítása. Hol a legjobb? Nem, nem az “íróasztalnál lámpafény” megoldásra kell gondolni! A program inkább azt segíti, hogy ki-ki találja meg a számára legmegfelelőbb körülményeket.

– Az időbeosztás tervezése. Mikor tanuljak? Mennyit érdemes pihenni?

– A tanulásra vonatkozó önismereti tesztek: hallás vagy látvány után tudsz jobban tanulni? (Ha valaki például nagyon vizuális, tehát inkább azt jegyzi meg, amit lát, akkor teljesen felesleges olyan nyelvtanulási módszerre pénzt költenie, ami kizárólag a hallás utáni tanulásra épít.)

– Szövegértést segítő technikák

– Milyen szöveget hogyan érdemes olvasni?

– Hogyan működik az emberi emlékezet?

– Technikák, amelyek megkönnyítik a hosszútávú memóriád dolgát

– Egyszerűbb relaxációs módszerek izgulósoknak

– A kudarcok feldolgozását segítő ötletek

– Mi a teendő akkor, ha valami nem megy?

– Hogyan lehet megtervezni egy “kutatást” saját magad vonatkozásában? (= Hogyan fedezd fel, hogy mi a legmegfelelőbb technika a számodra?)

Összegezve: hogyan válhatsz tudatos, a saját hibáidból tanuló, az erősségeidet kihasználó tanulóvá?

Az emlékezetfejlesztés része az anyagnak?

Igen, több szinten is. Fejlődni fog a munkamemóriád (ez mind az olvasás, mind a tanulás kiemelten fontos eleme). Továbbá: a tanulásmódszertani technikák nagyobbik részének lényege, hogy támogatják a hosszú távú memóriát.

Végezhetjük ketten a barátnőmmel a munkafüzetet?

Igen, de mindkettőtöknek meg kell fizetnie a díjat! Ha csak egyikőtök tesz így, és továbbadja, azzal megsérti a szerzői jogi törvényt. Arról nem is beszélve, hogy a barátnőd elveszíti az email-kérdezés és a Skype konzultáció lehetőségét!

Jó képességűek is tudnak profitálni a távoktatási anyagokból?

Igen, számukra is rejteget kihívásokat a munkafüzet!

Diszlexiás vagyok. Van értelme belevágnom?

Igen. A tanulásmódszertani információk jelentősen könnyíthetnek az életeden!

Nagyjából mennyi ideig tart egy lecke elvégzése?

Kb. 15-25 percet vesz igénybe egy-egy lecke elvégzése, tempótól függően.

Mennyi idő áll rendelkezésemre, hogy befejezzem a programot?

Korlátlan, de a Skype konzultációt csak a kezdést követő három hónapon belül veheted igénybe.

Ki kell nyomtatni az anyagot? Milyen hosszú?

205 oldal. (A4 méretben). Ajánlom kinyomtatni, de anélkül is elvégezhető.

Nekem kell vállalni a nyomtatást?

Igen.

Miben nyilvánul meg, hogy pszichológus fejlesztette a programot?

Rengeteg pszichológiai témát fogunk feszegetni, pl. kudarcok feldolgozása, lámpaláz…

Személyesen is vállalsz tanulásmódszertan oktatást?

Persze, erre találtam ki a  tanulásfejlesztés nevű szolgáltatást.

Kérdezz és/vagy rendelj!

Nem kerülsz fel semmilyen email listára, nyugodtan írj!

Név (kötelező)

Életkor, ha a gyermeked ügyében írsz, az övé (kötelező)

Email cím (kötelező)

Email stimmel? Jól nézd meg! (kötelező)

Tárgy (kötelező)

Üzenet

Számlázási név és cím

Elfogadom az adatkezelési tájékoztató rám vonatkozó részét (kötelező)