Tanulásmódszertan e-tan GYIK


Ezen az oldalon a tanulásmódszertan-olvasásgyorsítás munkafüzettel kapcsolatban gyakran feltett kérdéseket (és a rájuk adott válaszokat) osztom meg. Ha nem találod, ami érdekel, írj a xenia.balint (kukac) gmail.com címre, vagy használd az űrlapot! Email-ben válaszolok 48 órán belül!

A munkafüzetet email-ben kapom meg?

Igen.

Személyes átvételre van lehetőség?

Nincs.

Hogyan kell fizetni?

Banki átutalással. (A számlát postázom.)

Mit jelent az, hogy email támogatás?

Ha kérdésed van, írd meg! A munkafüzethez 3 email megválaszolása tartozik. Természetesen egy levélben több témát is boncolgathatsz. (Az anyaggal kapcsolatban.)

Mikor tartjuk a Skype konzultációt?

A 34. lecke elvégzése után. A munkafüzet figyelmeztet, hogy egyeztess időpontot!

Kötelező a Skype konzultáció?

Nem. Csak egy lehetőség…

Kinek ajánlanád a tanulásmódszertan-olvasásgyorsítás füzetet?

Ha 14 évesnél idősebb vagy, az intelligenciád átlagos vagy annál jobb, vágj bele!

Te késztetted a könyvet?

Igen, és folyamatosan frissítem az aktuális kutatási eredmények, illetve a tapasztalataim fényében.

Számíthatok az olvasási tempóm növekedésére?

A sebességed az anyag végére érve kb. a másfélszeresére növekszik.

Máshol percenként 50 oldalnyi tempóról szól a fáma!

Ígérni lehet 🙂 De még sosem találkoztam olyannal, aki képes lett volna megvalósítani. Rengetegen jönnek hozzám olyanok, akik túl vannak hasonló, sokat ígérő programokon…

Régebben az anyag gyorsolvasás címen futott…

És a gyakorlatok nagyobbik része maradt is. A névváltoztatás oka, hogy kikerült a gyorsolvasásnak nevezett technika egy fontos eleme az anyagból: a szubvokalizáció (a szavak néma kimondása olvasás közben) leépítése. Így nem éreztem helyesnek, hogy továbbra is a gyorsolvasás szó szerepeljen a címben. Tapasztalataim szerint a szubvokalizáció kiiktatását célzó gyakorlatok irreálisan sok helyet foglalnak, tőled hatalmas energiát kívánnak, az eredményhez viszont kevésbé járulnak hozzá, mint az egyéb típusú (pl. figyelemfejlesztő) feladatok.

Szerepel az olvasásgyorsítás munkafüzetben a fixációk idejének csökkentése?

(A kérdés megértéséhez némi magyarázat szükséges: Olvasás közben a szemed nem egyenletesen halad végig a sorokon, hanem úgy, mint egy béka. Ugrik, megáll. Ugrik, megáll. Az olvasás nagyjából 90%-át a megállások, az ún. fixációk teszik ki. Ekkor történik a betűk és a szavak felismerése és megértése. Egy fixáció ideje 100 és 500 ms között mozog. Értelemszerűen, minél kevesebb ideig tart, annál hamarabb végzel a szöveggel.) A fixációk időtartamának csökkentését célzó gyakorlatok 2017 elején kikerültek a munkafüzetből, mivel a legtöbben túl nehéznek találták őket és eredménytelenül kínlódtak a gyakorlással. Hatékonyabb, ha az alapok megerősítésére koncentrálunk.

Hogyan lehet gyorsítani az olvasást?

Az anyag elsősorban a háttér-képességekre fókuszál, ld. a “Hogyan olvass gyorsabban?” bejegyzést!

Mit jelent az, hogy tanulásmódszertan?

A módszertan azt mondja meg, hogy hogyan kell egy folyamatot jól végezni. A tanulásmódszertan a tanulás receptkönyve: iránymutatást nyújt arra vonatkozóan, hogy mit hogyan érdemes csinálni, ha az ember profi szinten szeretné űzni a tanulás mesterségét. A profit az különbözteti meg az amatőrtől, hogy időnként felteszi magának azt a kérdést, hogy “Hogyan lehetnék jobb?”. És foglalkozik is a témával. Tudja, hogy mire képes és mire nem, ismeri az erősségeit. Tisztában van számtalan tanulási technikával, és ezeket alkalmazza (ha kell, módosítja) is. Összegezve: profi tanuló az, aki akarja és képes is arra, hogy folyamatosan csiszolja a módszereit. Én legalábbis így fogom fel…

A munkafüzet a képességfejlesztés és tanulásmódszertan kombinációja?

Igen. A megcélzott fejlesztési területek: figyelem, rövidtávú memória (más néven munkamemória), szemmozgások, általános munkatempó. A tanulásmódszertani részekről ld. a következő kérdést.

A tanulásmódszertan milyen területeit fedi le az anyag?

– A tanulás környezetének megfelelő kialakítása. Hol a legjobb? Nem, nem az “íróasztalnál lámpafény” megoldásra kell gondolni! A program inkább azt segíti, hogy ki-ki találja meg a számára legmegfelelőbb körülményeket.

– Az időbeosztás tervezése. Mikor tanuljak? Mennyit érdemes pihenni?

– A tanulásra vonatkozó önismereti tesztek: hallás vagy látvány után tudsz jobban tanulni? (Ha valaki például nagyon vizuális, tehát inkább azt jegyzi meg, amit lát, akkor teljesen felesleges olyan nyelvtanulási módszerre pénzt költenie, ami kizárólag a hallás utáni tanulásra épít.)

– Szövegértést segítő technikák

– Milyen szöveget hogyan érdemes olvasni?

– Hogyan működik az emberi emlékezet?

– Technikák, amelyek megkönnyítik a hosszútávú memóriád dolgát

– Egyszerűbb relaxációs módszerek izgulósoknak

– A kudarcok feldolgozását segítő ötletek

– Mi a teendő akkor, ha valami nem megy?

– Hogyan lehet megtervezni egy “kutatást” saját magad vonatkozásában? (= Hogyan fedezd fel, hogy mi a legmegfelelőbb technika a számodra?)

Összegezve: hogyan válhatsz tudatos, a saját hibáidból tanuló, az erősségeidet kihasználó tanulóvá?

Az emlékezetfejlesztés része az anyagnak?

Igen, több szinten is. Fejlődni fog a munkamemóriád (ez mind az olvasás, mind a tanulás kiemelten fontos eleme). Továbbá: a tanulásmódszertani technikák nagyobbik részének lényege, hogy támogatják a hosszú távú memóriát.

Végezhetjük ketten a barátnőmmel a munkafüzetet?

Igen, de mindkettőtöknek meg kell fizetnie a díjat! Ha csak egyikőtök tesz így, és továbbadja, azzal megsérti a szerzői jogi törvényt. Arról nem is beszélve, hogy a barátnőd elveszíti az email-kérdezés és a Skype konzultáció lehetőségét!

Jó képességűek is tudnak profitálni a távoktatási anyagokból?

Igen, számukra is rejteget kihívásokat a munkafüzet!

Diszlexiás vagyok. Van értelme belevágnom?

Igen. A tanulásmódszertani információk jelentősen könnyíthetnek az életeden!

Nagyjából mennyi ideig tart egy lecke elvégzése?

Kb. 15-25 percet vesz igénybe egy-egy lecke elvégzése, tempótól függően.

Mennyi idő áll rendelkezésemre, hogy befejezzem a programot?

Korlátlan, de a Skype konzultációt csak a kezdést követő három hónapon belül veheted igénybe.

Ki kell nyomtatni az anyagot? Milyen hosszú?

205 oldal. (A4 méretben). Ajánlom kinyomtatni, de anélkül is elvégezhető.

Nekem kell vállalni a nyomtatást?

Igen.

Miben nyilvánul meg, hogy pszichológus fejlesztette a programot?

Rengeteg pszichológiai témát fogunk feszegetni, pl. kudarcok feldolgozása, lámpaláz…

Személyesen is vállalsz tanulásmódszertan oktatást?

Persze, erre találtam ki a  tanulásfejlesztés nevű szolgáltatást.

Kérdezz és/vagy rendelj!

Nem kerülsz fel semmilyen email listára, nyugodtan írj!

Név (kötelező)

Email cím (kötelező)

Email stimmel? Jól nézd meg! (kötelező)

Tárgy (kötelező)

Üzenet

Számlázási név és cím

Elfogadom az adatkezelési tájékoztató rám vonatkozó részét (kötelező)