A nagy SEO varázs


Különös email-t kaptam reggel. A feladó, Krisztián, 20 éves, tavaly érettségizett közepes eredménnyel, és gyorsan, lehetőleg 2-3 hónapon belül meg akar gazdagodni. Fogalmam sincs, miért nekem címezte a kérdéseit; sosem ígértem pénzt, de ‘izibe. A magam részéről olyan álláspontot képviselek, hogy bár voltak, vannak és lesznek szerencsések, akik belenyúlnak a tutiba, általában sokat és sokáig kell dolgozni a sikerért.

A fiatalember több lehetőségről is érdeklődött: egy MLM (multi-level marketing) rendszerről, a tőzsdéről, illetve a weblapkészítésről és a művei “megseózásáról”. Ebben a bejegyzésben az utóbbit veszem górcső alá. A furcsa kifejezés egy mozaikszóra, a SEO-ra utal. Search engine optimization, azaz keresőoptimalizálás. Tehát: hogyan kerülhet mondjuk ez a bejegyzés a Google (vagy a Yahoo/Yandex) első találati oldalára, ha valaki bepötyögi, hogy SEO?

Előre bocsájtom, hogy nem vagyok a téma nagy öregje, és ettől a cikktől te sem leszel az. A célom, hogy rádöbbenj: a keresőoptimalizálás ugyanúgy szakma, ahogyan a manikűrös is. Ha meg akarod tanulni, bizony, rá kell szánnod az időt. Kezdheted például a Google ingyenes tanfolyamával.

Az ismeretszerzés után kezdődhet a munka. Először is, ki kell találnod, hogy miről fog szólni a weblapod. Vannak témák, amelyek jobban mennek, és vannak, amelyek kevésbé. Ezt kitalálni a SEO egyik feladata. Krisztián autós portál ötlete első blikkre jónak tűnik, de a megérzések sajnos nem elegendők, ha az ember havi több százezer Forint bevételben gondolkozik. A Google Adwords kulcsszókutató eszköze segíthet a döntésben. Nyugodtan regisztrálj, egyetlen fillérbe sem kerül 🙂

Majd, miután megvan a téma, készítheted az oldalad. De hogyan? A nulláról építsd fel, vagy használj egy ismert tartalomkezelő rendszert, mint amilyen a WordPress? Milyen színvilágot válassz? Milyen betűtípust? Mekkora legyen a kontraszt a szöveg és a háttér között? Aztán: Miről írj és hogyan? Értesz egyáltalán az autókhoz? Ha nem, hogyan tervezel értékes tartalmat nyújtani a világnak? Mi legyen a bejegyzéseid/híreid címe? Hány szavasak legyenek a műveid? Milyen kiemeléseket alkalmazz? Hová szúrj be linkeket, amelyek a honlapod egy másik részére, netán kívülre mutatnak? Tudod, mi az, hogy nofollow link? Kanonikus link?

Szóval, kedves Krisztián, első körben azt javaslom, hogy tanulj. Két-három hónap alatt épp felszedheted azt a tudást (ha szorgalmas vagy), amire szükséged lesz az induláshoz. Rá fogsz jönni, hogy az általad leírt ötleteket a Google cseppet sem értékeli. Hidd el, hogy a botjai (programok, amelyek feltérképezik a virtuális világot) észreveszik, ha a látogatóid számára láthatatlanul kulcsszavak ezreit (pl. autómárkák) rejted el az oldaladon. És nem fogják díjazni.

Összegezve: Az ötlet nem elég. A megvalósításhoz tudás és sok-sok munka szükséges. Hirdetésekből élni NEM EGYENLŐ azzal, hogy jövőre egy budai villába költözöl. Nézz a link mögé, és be fogod látni 🙂

Most pedig, csak akkor olvass tovább, ha a SEO mint jövendőbeli szakmád érdekel. Ez a marketing egyik alterülete, és egyre nő a keresettsége. S hogy kinek érdemes fontolóra vennie? Kell hozzá…

  • kiváló számítógépes tudás: képek manipulációja, alapvető videóvágások, Facebook, Twitter, Youtube barátság, honlapkészítési ismeretek, tudás a keresőmotorokról
  • angol nyelv folyékony olvasása (minimum, jobb, ha az írástól sem riadsz el)
  • általános marketing tudás
  • statisztikai ismeretek: fel kell tudnod dolgozni egy weblap látogatottsági adatait
  • íráskészség: senki nem várja, hogy te legyél az új Jókai, de tudnod kell érthetően, jó helyesírással fogalmazni (bónusz: egyedi stílus)
  • szövegértési képesség magas szintje: el kel igazodnod a különféle források olykor ellentmondásokkal teli tengerében
  • képesség, hogy a reménybeli olvasók/vásárlók fejével gondolkozz
  • vállalkozói hajlandóság, mert az alkalmazotti munka egyelőre kevés

Ha idáig eljutottál, jutalmul megválaszolom a saját kérdésemet. Tehát: hogyan érhetné el egy SEO szaki, hogy ez a bejegyzés a Google (vagy a Yahoo) első találati oldalára kerüljön a keresőoptimalizálás szó bepötyögését és az entert követően? A válasz, hogy sehogy. Nincs olyan SEO-varázs, amely ezt lehetővé tenné. Próbáld csak ki! Látni fogod, hogy mennyi weboldal van, amely kimondottan erre a témára szakosodott. Az én írásom labdába sem rúghat mellettük. De nem is célom. A pályaválasztási tanácsadás kulcsszóra szeretnék elöl maradni 🙂

Miről olvasnál szívesen?