A séma elkerülése


Ha olvastad ezt az írást, akkor ismered a sématerápia alapfogalmait. Tudod, hogy mi a séma, és azt is, hogy a viselkedés nem része! Az csupán reakció. Young három csoportba sorolta a lehetőségeket: elfogadás, elkerülés és túlkompenzálás. Az elkerülés azt jelenti, hogy változatos eszközökkel biztosítod: ne kelljen szembesülnöd a séma által keltett negatív gondolatokkal és érzelmekkel.

Ehhez remek eszközt nyújtanak a különféle függőségek. Alkohol, kábítószer, Xanax, munka, számítógép. Biztosan nem fogsz a félelmeiden rágódni, miközben a beosztottjaidat hajtod, vagy az ellenséget lövöd. (Ez utóbbinak mértékkel űzve egyébként figyelemelterelés a neve, és szuper stresszcsökkentő.)

Kevésbé súlyos esetben “csak” igyekszel minden olyan helyzetet kivédeni, amely a számodra kellemetlen gondolatok és érzések megjelenésével járna. A csökkentértékűség-szégyen séma esetében például nem szólalsz fel egy megbeszélésen, a verseidet meg hét lakat alatt őrzöd. Úgyis butaságot mondanál, a műveid meg vacakak. Semmi szükséged arra, hogy mások is rájöjjenek, és a képedbe vágják.

A bizalmatlanság-abúzus séma kerülése esetén nem létesítesz bizalmi kapcsolatokat. Hogyisne! Folyamatosan rágódhatnál azon, hogy mikor érkezik már a (be)csapás…

A sérülékenység-veszélyeztetettség séma kerülésére egyszerű mód, ha nem kapcsolod be a tévét és nem olvasol híreket (ekkor nem jutnak el hozzád az olyan információk, mint pl. egy bankrablás). Súlyosabb esetben pecsétes papírod lesz agorafóbiádról. Kilépni a lakásból? Hogyisne! Ébresztő! Veszély!

A lényeg, hogy a séma körül forog az életed, bár más módon, mint ha pl. túlkompenzálnál. (A link mögött az ajánlott folytatást találod.)